07 April 2014

Pencarian beralih ke Lautan Hindi di mana isyarat ‘ping’ dikesan

* Hayat bateri kotak hitam hampir berakhir.
* Kapal British mengalihkan pencarian di kawasan di mana dilaporkan oleh China mengesan isyarat.
* Pihak berkuasa Australia meluahkan rasa gembira dengan komunikasi China.

Beberapa pesawat dan kapal yang terlibat dalam operasi mencari pesawat Malaysia Airlines yang hilang di Lautan Hindi beralih pada hari Isnin ke arah perairan di mana sebuah kapal China mengesan isyarat "ping" pada hujung minggu, memberi harapan untuk menemui perakam hitam kotak pesawat itu.

Kotak hitam, dijangka berada di dasar laut, dilengkapi dengan pencari beacon yang menghantar isyarat “ping” dengan kekerapan yang sama seperti dikesan kapal tentera laut China, namun hayat bateri dijangka sudah habis sekarang, sebulan selepas pesawat MH370 hilang.

"Kami kehabisan masa dari segi segi hayat bateri," kata Ketua Udara Marshal Bersara, Angus Houston, Ketua Agensi Koordinasi Operasi Australia pada sidang akhbar di Perth pada hari Ahad.
Kotak hitam merekodkan data kokpit dan boleh memberi jawapan tentang apa yang terjadi kepada pesawat, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal ketika ia hilang daripada radar pada 8 Mac dan terbang ribuan km di luar laluan sepatutnya iaitu dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Kapal peronda Cina Haixun 01 dilaporkan menerima isyarat detik dengan frekuensi 37.5 kHz, konsisten  dengan isyarat yang dipancarkan oleh perakam penerbangan, pada hari Jumaat dan sekali lagi pada hari Sabtu.

"Frekuensi 37.5kHz adalah kekerapan spesifik bahawa pingers pencari beroperasi," kata Anish Patel, presiden Sarasota, syarikat Dukane Seacom berpangkalan di Florida, yang membuat alat pencari kotak hitam.

"Ia satu frekuensi yang sangat unik, tidak akan ditemui dalam latar bunyi laut," seperti ikan paus atau mamalia laut yang lain, katanya kepada Reuters.
Isyarat detik dikesan dalam jarak 2 km (1.2 batu) antara satu sama lain tetapi beratus-ratus batu nautika di luar zon carian utama di selatan Lautan HIndi yang dicari dengan rapi oleh pesawat dan kapal pejuang sejak lebih seminggu.

HMS Echo British, yang dilengkapi peralatan sonar bawah air, dijangka sampai ke kawasan tersebut, di mana kedalaman air adalah sekitar 4,500 meter (14,764 kaki), pada hari Isnin.
"Fakta kami mempunyai dua kejadian akustik di lokasi itu memberikan harapan yang memerlukan siasatan penuh di lokasi," Houston berkata, tetapi beliau menegaskan tidak ada bukti konklusif menghubungkannya kepada Boeing 777.

Houston juga menyatakan HMAS Ocean Shield milik Australia, yang menunda alat pengesan pinger milik tentera laut AS adalah kapal terbaik  yang lengkap untuk menentukan perakam penerbangan itu.
Ocean Shield akan terus menyiasat "kejadian akustik" yang berasingan 300 batu nautika di zon carian asal 2,000 km (1,243 batu) barat laut Perth. Keputusan sama ada untuk menghantarnya ke kawasan baru mungkin akan dibuat kemudian pada hari Isnin, kata Houston.

"Kita perlu memastikan sebelum kita meninggalkan mana-mana kawasan-kawasan ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan MH370," kata Houston.
Houston berkata penemuan isyarat “ping” oleh China adalah konsisten dengan pembetulan data satelit awal yang sekali lagi membawa penyiasat untuk meneliti kawasan carian ke arah bahagian selatan koridor.
Satu sumber kerajaan Amerika Syarikat yang terlibat dengan penyiasatan MH370 tersebut pada hari Ahad berkata ping belum lagi disahkan.

Sumber itu juga berkata tidak ada maklumat tambahan yang dipercayai bagi menjelaskan mengapa kehilangan pesawat itu. – 7 April, 2014. - TMI

1 comment: