17 September 2009

Bekas eksekutif kewangan dipenjara 31 tahun, denda RM939,255

SHAH ALAM 18 Sept. – Bekas Eksekutif Kewangan Maybank Berhad, Mohd. Faizal Hussin bukan sahaja terpaksa menjalani hukuman penjara 31 tahun tiga bulan malah didenda RM939,255.21.

Mohd. Faizal turut akan disebat sebanyak dua kali bagi kesalahan melakukan pecah amanah dan pengubahan wang haram RM1.34 juta apabila rayuannya ditolak oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Hakim, Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad memerintahkan hukuman sebat itu selepas membenarkan permohonan silang pihak pendakwa agar tertuduh turut dikenakan sebatan mengikut seksyen 409 kanun keseksaan.

Mohd. Faizal sebelum ini disabitkan oleh Mahkamah Sesyen di sini atas 202 pertuduhan pecah amanah dan pengubahan wang haram dari akaun milik seorang profesor di sebuah universiti di New York. – Utusan

* Perangai sama, cuma satu mengusahakan duit orang tanpa lesen, yang satu lagi mengusahakan dengan lesen. Lainlah dia tipu, curi, atau kebas duit orang. Harap kerajaan Pakatan Rakyat jika perintah Malaysia nanti, semak balik undang-undang yang menghukum kelihatan tidak sepadan dengan kesalahan ini.

No comments:

Post a Comment